Trilogien
En nations selvhad - Danmark mellem skam og selvovervurdering
Det Olske Orkester skaber fra 2017 til 2020 trilogien: "En nations selvhad - Danmark mellem skam og selvovervurdering" omhandlende danskernes selvforståelse gennem de sidste 300 år.

I trilogien undersøger vi de bevægelser i den nationale selvforståelse, der sker fra 1700-tallet og frem til i dag. I første del - SUKKER - befinder vi os i 1700-tallet med kolonier i fjerne verdensdele, slavehandel og en udadvendt nysgerrighed over for verden, der giver forhåbninger om et imperium med den enevældige konge som anker. Herfra sker en bevægelse hen mod trilogens anden del, SALT, og 1800-tallets indadvendte nationale oprustning under parolen "hvad udad tabes, skal indad vindes". Nationalitetsforståelsen fra 1800-tallet opfatter mange i dag som helt naturgiven, men vi ønsker at undersøge den, som den komplicerede konstruktion den i virkeligheden er. En konstruktion der giver udfordringer, når fremmede banker på Danmarks dør. Det behandler vi i trilogiens tredje del "Hvem er det, der banker?".
Med denne trilogi ønsker vi, som teater, at blande os i debatten omkring forståelsen af Danmarks identitet, helt tilbage fra vores imperialistiske fortid og frem til i dag i forhold til Danmarks håndtering af nytilkomne og vores rolle som krigsførende nation i verden.

Det gør vi, fordi vi synes tiden med dens politiske radikaliseringer kalder på, at vi ser kritisk på den danske nationale selvforståelse og de derfra kommende enorme udsving mellem narcissisme og selvhad. På den ene side favoriserer vi blindt
vores egen vestlige verden og på den anden side skammer vi os over, at der en kløft mellem vores gode vilje og vores egen uformåenhed, når en brændende verden banker på.

Det ønsker vi, ud fra komplekse og paradoksale menneskelige historier, at give et kunstnerisk bud på med trilogien.

Alle tre forestillinger tænkes opført i samme scenerum bestående af en firkant på 10 x 6 m med publikum hele vejen rundt og med lys og projektioner som den primære scenografi. De tre forestillinger spilles separat, men samles på tredje året, for at kunne spilles som en hel samlet forestilling. Forestillingerne spilles alle af de 6 skuespillere i kompagniet og formes ud fra kompagniets forskning omkring konkret poetisk historiefortælling og fysisk abstrakt formsprog i metoden: Konkret - Abstrakt.